Obido.pl otrzymało milion złotych dotacji na budowę laboratorium sztucznej inteligencji. Celem projektu jest zwiększenie liczby obsługiwanych przez platformę klientów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.
Obido.pl, krakowska wyszukiwarka mieszkań z rynku pierwotnego, otrzymała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 w wysokości prawie miliona złotych. Pieniądze zostaną przeznaczone na utworzenie laboratorium sztucznej inteligencji. W ciągu dwóch lat na sztuczną inteligencję spółka planuje wydać 2,2 mln zł (z czego współfinansowany przez dotację projekt to 1,6 mln zł).
Wiedza to potęga
– Od początku istnienia obido.pl gromadzimy wszystkie istotne z punktu widzenia rynku dane, bo uważamy, że możliwość wyciągania z nich wniosków jest dziś ogromną szansą na świadczenie lepszej jakości usług, co jest istotną przewagą nad konkurencją – mówi Paweł Gniadkowski, prezes i dyrektor technologii obido.pl. – Od dłuższego czasu inwestujemy w modele uczenia maszynowego. Już dziś sztuczna inteligencja pomaga użytkownikom znaleźć wymarzoną nieruchomość poprawiając efektywność i jakość obsługi klientów. A to dopiero początek – dodaje Gniadkowski.
Efektywność i szybkość poszukiwania mieszkania
Projekt laboratorium sztucznej inteligencji będzie się skupiał na dwóch aspektach obsługi klienta platformy obido. Po pierwsze modele będą przewidywać, jakie działanie jest dla danego klienta optymalne na konkretnym etapie poszukiwań mieszkania. Chodzi o wskazanie najbardziej efektywnej akcji, jaką można wykonać w kierunku danej osoby tudzież jak najlepszego dopasowania pory samego kontaktu. Modele mają m. in. podpowiadać, czy do konkretnego klienta lepiej będzie na danym etapie poszukiwań mieszkania zadzwonić, napisać, czy może wysłać mu kolejną ofertę mieszkania.
Drugi aspekt to przyśpieszenie poszukiwań idealnego mieszkania. Analiza zachowań klientów wskazuje, że często zmieniają oni swoje preferencje. Choć na początku deklarują poszukiwanie na przykład dwupokojowego lokalu w jednej dzielnicy, to finalnie kupują trzy pokoje w innej. Średnio cały proces trwa pięć miesięcy. Modele sztucznej inteligencji mają, opierając się na zachowaniach innych użytkowników, tę drogę skrócić. Bardzo ważne jest tu dokładne analizowanie tego, jak klienci reagują na oferty. Obido.pl ma tu duże możliwości ze względu na unikalną parametryzację nieruchomości. Analizie podlegają m.in. rzuty mieszkań. Algorytmy sztucznej inteligencji same będą potrafiły rozpoznać, że danemu klientowi bardziej podobają się mieszkania na przestrzał, z dwiema łazienkami albo z dużym balkonem.

Więcej klientów i niższe koszty
– Projekt laboratorium sztucznej inteligencji przewidziany jest na dwa lata. Rusza praktycznie od razu, a pierwsze efekty chcemy wdrożyć już pod koniec wiosny 2020 roku – deklaruje Paweł Gniadkowski. – Po pierwszym roku ma nastąpić zwiększenie liczby obsługiwanych klientów o 23 proc. przy jednoczesnym obniżeniu kosztów mechanizmu dopasowywania ofert o 6 proc. (miesięcznie, względem stanu na styczeń 2020 r.) – dodaje Gniadkowski. Po drugim roku wzrosty mają być jeszcze bardziej znaczące: liczba klientów wyższa o 61 proc., a koszty dopasowywania ofert niższe o 16 proc. (miesięcznie, względem stanu na styczeń 2020 r.). Bezpośrednio w projekt zaangażowanych zostanie 12 osób, ale uwzględniając wszystkich, których będzie dotyczył, weźmie w nim udział 20 osób, czyli około 1/3 całej firmy.
Po co sztuczna inteligencja?
Szeroko pojęta sztuczna inteligencja szybko zyskuje na znaczeniu w wielu branżach, co potwierdzają raporty pochodzące z takich źródeł jak Gartner, IDC, McKinsey Global Institute czy Tractica. Eksperci tej ostatniej firmy przewidują, że globalny rynek oprogramowania związanego z AI (ang. artificial intelligence) wzrośnie z niespełna 10 mld dolarów w 2018 do prawie 120 mld dolarów w 2025 roku.
Obecnie AI skupia się w dużej mierze na uczeniu maszynowym (ang. machine learning), które pozwala na analizę dużej ilości danych i wnioskowaniu na ich podstawie. Istotne jest, że dzieje się to przy zachowaniu cechy samokształcenia się, lub inaczej trenowania, pracujących na tych danych modeli i algorytmów. Coraz szerzej trafia także do branży nieruchomości, a obido.pl jest jednym z pionierów tej dziedziny w Polsce.
**
Obido.pl to największa platforma klientów rynku deweloperskiego. Oferuje kompleksową pomoc w poszukiwaniu mieszkania bez opłat ze strony klienta. Zespół konsultantów oraz zaawansowane algorytmy pomagają klientom znaleźć mieszkanie jak najlepiej spełniające ich oczekiwania. Platforma wyróżnia się też technologią 3d, która pozwala każdemu użytkownikowi zobaczyć na własne oczy mieszkanie zanim podejmie decyzję o zakupie. Obecnie swoim zasięgiem obejmuje rynki warszawski, krakowski, wrocławski i trójmiejski, a liczba aktywnych użytkowników to 37 tysięcy. Każde mieszkanie znalezione na obido.pl bierze udział w konkursie na antenie RMF FM, w którym do wygrania jest zwrot pieniędzy za jego zakup (maksymalnie 300 tys. zł).
W 2019 r. obido znalazło się w zestawieniu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” gromadzącym najszybciej rozwijające się innowacyjne firmy z szeroko pojętej branży technologicznej. Od marca 2018 r. obido, jako jedyna wyszukiwarka mieszkań, jest członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich, a od kwietnia 2019 Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań.
Obido.pl to największa platforma klientów rynku deweloperskiego. Oferuje kompleksową pomoc w poszukiwaniu mieszkania bez opłat ze strony klienta. Zespół konsultantów oraz zaawansowane algorytmy pomagają klientom znaleźć mieszkanie jak najlepiej spełniające ich oczekiwania. Platforma wyróżnia się też technologią 3d, która pozwala każdemu użytkownikowi zobaczyć na własne oczy mieszkanie zanim podejmie decyzję o zakupie. Obecnie swoim zasięgiem obejmuje rynki warszawski, krakowski, wrocławski i trójmiejski, a liczba aktywnych użytkowników to 37 tysięcy. Każde mieszkanie znalezione na obido.pl bierze udział w konkursie na antenie RMF FM, w którym do wygrania jest zwrot pieniędzy za jego zakup (maksymalnie 300 tys. zł).
W 2019 r. obido znalazło się w zestawieniu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” gromadzącym najszybciej rozwijające się innowacyjne firmy z szeroko pojętej branży technologicznej. Od marca 2018 r. obido, jako jedyna wyszukiwarka mieszkań, jest członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich, a od kwietnia 2019 Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań.