Obido.pl wchodzi na zupełnie nowe tory. Działająca na czterech głównych rynkach wyszukiwarka nowych mieszkań inwestuje w sztuczną inteligencję, która pomaga użytkownikom znaleźć wymarzoną nieruchomość, poprawia efektywność i jakość obsługi klientów, a w bliskiej przyszłości ma umożliwić dostęp do unikalnych usług opartych o analizę danych innym podmiotom z branży nieruchomości.
Trzy lata temu dziennikarze amerykańskiego inmana zorganizowali w Denver niecodzienny pojedynek, w którym trzej lokalni agenci nieruchomości zmierzyli się z botem „Find More Genius”. Chodziło o to, kto, na bazie wcześniejszych wyborów, lepiej trafi w gusta osoby szukającej nieruchomości. W każdym przypadku kupujący jako lepiej dopasowaną wskazywał na tę nieruchomość, którą wybrał dla niego komputer.
Szeroko pojęta sztuczna inteligencja szybko zyskuje na znaczeniu w wielu branżach, co potwierdzają raporty pochodzące z takich źródeł jak Gartner, IDC, McKinsey Global Institute czy Tractica. Eksperci tej ostatniej firmy przewidują, że globalny rynek oprogramowania związanego z AI (ang. artificial intelligence) wzrośnie z niespełna 10 mld dolarów w 2018 do prawie 120 mld dolarów w 2025 roku.
Dziedzina sztucznej inteligencji skupia się dzisiaj w dużej mierze na uczeniu maszynowym (ang. machine learning), które pozwala na analizę dużej ilości danych i wnioskowaniu na ich podstawie. Istotne jest, że dzieje się to przy zachowaniu cechy samokształcenia się, lub inaczej trenowania, pracujących na tych danych modeli i algorytmów.
– Od początku istnienia obido.pl wiedzieliśmy, że dane to potęga. Dlatego od dnia powstania gromadzimy wszystkie istotne z punktu widzenia rynku dane – mówi Paweł Gniadkowski, prezes i dyrektor technologii obido.pl. – Uważamy, że możliwość wyciągania wniosków ze zgromadzonych danych jest dziś ogromną szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku, dlatego stawiamy na ten kierunek rozwoju. Uruchamiamy kolejne modele uczenia maszynowego i przyśpieszamy prace nad otwarciem w obido Laboratorium Sztucznej Inteligencji – dodaje Gniadkowski.
Sztuczna inteligencja już pomaga dopasować mieszkanie
Zbierając szczegółowe dane o użytkownikach, wyszukiwarka mieszkań obido.pl potrafi zaproponować niestandardowe rozwiązania – np. zmianę lokalizacji, liczby pokoi czy metrażu. To właśnie zasługa modeli sztucznej inteligencji, które analizują zgromadzone dane i uczą się zachowania użytkowników platformy, by potem – wychodząc poza szablony – pomóc im znaleźć odpowiednią nieruchomość. To pozwala klientom wziąć pod uwagę także oferty, których standardowa wyszukiwarka by im w ogóle nie pokazała ani nie rekomendowała. Co ciekawe, użytkownicy często odchodzą od pierwotnych założeń i decydują się właśnie na oferty całkowicie lub częściowo odmienne od ich pierwotnych preferencji.

Sprawniejsza praca zespołu obsługi klienta
Uczenie maszynowe wykorzystywane jest również w organizacji pracy zespołu konsultantów, którzy kontaktują się na bieżąco z użytkownikami przez telefon, czat czy SMS.
– Nasze najnowsze wdrożenie ułatwia i usprawnia organizację procesów wsparcia użytkownika. System dostarcza dodatkowych informacji na temat wskazanych form, pór i częstotliwości kontaktu z daną osobą. – wyjaśnia Dariusz Niedzielski, dyrektor produktu w obido.pl. – Dzięki tym rozwiązaniom nasz zespół konsultantów jest w stanie pracować efektywniej i dostarczyć klientom taki poziom opieki, jakiego oczekują w danej fazie procesu zakupowego – dodaje Niedzielski.
Poza oczywistą korzyścią dla szukających mieszkania, implementacja nauczania maszynowego w procesie obsługi użytkowników pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów pracy konsultantów. Możliwe jest dotarcie do większej liczby kupujących bez rozbudowy zespołu wsparcia.
Laboratorium Sztucznej Inteligencji w obido
Obserwując pozytywne efekty wdrożonych modułów sztucznej inteligencji, obido postanowiło pójść krok dalej. Latem 2019 roku rozpoczęto prace nad budową Laboratorium Sztucznej Inteligencji. Na bazie gromadzonych przez firmę przez lata unikalnych danych będzie ono w stanie świadczyć dla całego rynku nieruchomości usługi typu big data, wspierane przez modele nauczania maszynowego.
– Robiąc, po raz kolejny, krok przed konkurencją, chcemy jak najlepiej zaspokajać potrzeby naszych użytkowników, a współpracującym z nami deweloperom oferować usługi, jakich nie jest w stanie dostarczyć nikt inny – zapowiada Paweł Gniadkowski, prezes i dyrektor technologii obido.pl.
Od początku istnienia obido.pl jego użytkownicy otrzymali już prawie 4,5 mln rekomendacji mieszkaniowych, a w ciągu trzech lat liczba użytkowników platformy wzrosła z kilkuset do 70 tysięcy.
***
obido.pl to największa platforma klientów rynku deweloperskiego. Aktualnie działa na czterech rynkach: krakowskim, trójmiejskim, warszawskim i wrocławskim. Oferuje kompleksową pomoc w poszukiwaniu mieszkania bez żadnych opłat ze strony klienta. Zespół konsultantów oraz zaawansowane algorytmy pomagają klientom dużo lepiej zorientować się w rynkowym gąszczu ofert. obido wyróżnia się technologią 3d, która pozwala każdemu użytkownikowi zobaczyć na własne oczy mieszkanie, zanim podejmie decyzję o zakupie.
obido.pl to największa platforma klientów rynku deweloperskiego. Aktualnie działa na czterech rynkach: krakowskim, trójmiejskim, warszawskim i wrocławskim. Oferuje kompleksową pomoc w poszukiwaniu mieszkania bez żadnych opłat ze strony klienta. Zespół konsultantów oraz zaawansowane algorytmy pomagają klientom dużo lepiej zorientować się w rynkowym gąszczu ofert. obido wyróżnia się technologią 3d, która pozwala każdemu użytkownikowi zobaczyć na własne oczy mieszkanie, zanim podejmie decyzję o zakupie.
Od marca 2018 r. obido, jako jedyna wyszukiwarka mieszkań, jest członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich, a od kwietnia 2019 r. – Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań.