Wzbogacony o unikalne mechanizmy sztucznej inteligencji serwis obido.pl rozpoczyna swoje drugie pięciolecie. Na piąte urodziny platforma zyskała nowe oblicze, ale odświeżony wygląd to tylko zewnętrzna polewa tortu, który w środku kryje znacznie więcej smakołyków.
Pięć razy szybsze ładowanie strony, przyjazna wersja mobilna, nowy sposób prezentacji mieszkań i lokalizacji inwestycji oraz fotorealistyczne spacery 3D do wszystkich lokali, a wszystko to wspierane przez Laboratorium Sztucznej Inteligencji – to w telegraficznym skrócie nowa wersja obido.pl, największej platformy klientów rynku deweloperskiego. Nowe rozwiązania zostały przedstawione podczas konferencji Proptech Ideas 2020. Ze względu na pandemię w Centrum Kongresowym ICE nie mogła pojawić się publiczność, transmisję z konferencji można było oglądać na Facebooku, YouTube oraz na obido.com. Podczas konferencji twórcy platformy nie tylko opowiedzieli o nowej odsłonie obido, ale i podzielili się swoją wizją technologicznej przyszłości rynku mieszkaniowego.
Nowe obido szybkie i mobilne
Jak wskazują badania, 47 proc. użytkowników oczekuje, że strona wczyta się w mniej niż 2 sekundy. Gdy ładuje się dłużej, wiele osób po prostu ją zamyka. Najnowsza odsłona obido.pl jest wyraźnie szybsza od poprzedniej. Czas ładowania spadł pięciokrotnie i dziś to najszybsza platforma na rynku, dwa i pół razy szybsza od dotychczasowego lidera. – Jest to możliwe dzięki temu, że serwis został napisany od zera, a w projektowaniu wykorzystano najnowsze technologie i najlepsze praktyki z całego świata – mówi Paweł Gniadkowski, prezes i dyrektor technologii obido. W projektowaniu nowego obido równie istotna co szybkość, była wersja mobilna. W Polsce z internetu w komórce korzysta już prawie 23 mln osób, a na obido.pl ruch mobilny stanowi 74 proc. i wskaźnik ten cały czas rośnie. Nie dziwi zatem fakt, że w nowej odsłonie serwisu projektanci skupili się na wersji mobilnej, a wkrótce powstanie też wygodna aplikacja na smartfony.
Nowe obido funkcjonalne i wygodne dla użytkowników
Od samego początku założeniem obido była standaryzacja prezentacji mieszkań z oferty. Najpierw były to zunifikowane rzuty mieszkań (taka sama skala i grafika) umożliwiające łatwiejsze ich porównywanie, potem rzuty 3D, a w końcu spacery 3D. W nowym obido pojawia się zupełnie nowa jakość spacerów 3D oraz interaktywne obracane modele mieszkań – wszystko przygotowane przez firmę 3D Estate. W kolejnym kroku to osoba szukająca mieszkania będzie mogła dopasować wystrój wnętrza modelu, a docelowo oszacować koszty urządzenia mieszkania w danym stylu i zarezerwować ekipę wykończeniową. Ale nowe obido bierze pod uwagę też to, co na zewnątrz – to nowa smart makieta przygotowana przez 3D Estate. Klienci będą mogli dokładnie obejrzeć budynek z każdej strony i z tego poziomu „wejść” do danego mieszkania czy zobaczyć widok z okna. Dla deweloperów to spora przewaga konkurencyjna, a dla nabywców mieszkań wygoda, oszczędność czasu i ułatwienie w podejmowaniu decyzji zakupowej.

Nowe obido wspierane przez sztuczną inteligencję
Pierwsze wdrożenia uczenia maszynowego (to jedna z gałęzi sztucznej inteligencji) w obido miały miejsce kilka kwartałów temu, ale dzięki zastrzykowi prawie miliona złotych dotacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 działania te znacząco przyśpieszyły. Budowane we współpracy z polską firmą DataWorkshop Laboratorium Sztucznej Inteligencji pozwala obido na snucie ambitnych planów i szybkie wdrażanie ich.
– Na tę chwilę nasze wspólne działania koncentrują się wokół wykorzystania inteligentnych algorytmów i uczenia maszynowego do wsparcia pracy zespołu obsługi klienta, a także do interpretacji rzutów mieszkań. Ta lista będzie się rozwijać, będziemy uruchamiać kolejne wspólne projekty – mówi Vladimir Alekseichenko, założyciel i CEO DataWorkshop. – Dla nas ważna jest też forma tej współpracy. Nie tylko projektujemy rozwiązania, ale i przekazujemy wiedzę zespołowi obido, by z czasem mógł samodzielnie utrzymywać i rozwijać te modele – dodaje Alekseichenko.
Interpretacja rzutów mieszkań daje ogromne możliwości. Wykorzystując modele sztucznej inteligencji obido będzie umiało zaproponować mieszkanie o podobnym układzie, ale w innej lokalizacji. W kolejnym etapie system odczyta plan wymarzonego mieszkania stworzony przez użytkownika. Kolejnym ciekawym kierunkiem rozwoju są boty rozumiejące język naturalny. Wystarczy, że klient zadzwoni i w rozmowie z botem własnymi słowami opisze, czego szuka. System wykryje słowa kluczowe i wprowadzi je do systemu rekomendacji. Taka telefoniczna obsługa klienta będzie działać 24 godziny na dobę i ma być realnym wsparciem dla zespołu konsultantów.

Nowe podejście do poszukiwania mieszkania
Lata pracy z osobami szukającymi mieszkania nauczyły obido, że jest to bardzo skomplikowany, ale jednocześnie powtarzalny proces. – Osoba szukająca mieszkania robi to średnio przez pięć miesięcy i w tym czasie 14-krotnie zmienia preferencje co do nieruchomości – mówi Marian Bruliński, wiceprezes i dyrektor marketingu obido. Użytkownicy nowego obido mogą nie tylko zobaczyć na mapie lokalizację i odległość od najważniejszych punktów. Dzięki autorskim reportażom i artykułom zobaczą, jak rzeczywiście wygląda życie w danej okolicy. W kolejnych etapach będą mogli zapoznać się z poziomem bezpieczeństwa, poznać jakość pobliskich placówek edukacyjnych czy planowane inwestycje miejskie.
– W żadnej innej branży to co widzi klient w momencie zakupu nie jest tak odległe od tego, co finalnie dostaje. Dlatego robimy wszystko, by nasi użytkownicy mieli dostęp do jak najszerszych i jakościowo najlepszych informacji. Naszym celem jest, aby obido było absolutnie najlepszym i jedynym potrzebnym miejscem do poszukiwania mieszkania – podsumowuje nowe obido Marian Bruliński.
***
Obido.pl to największa platforma klientów rynku deweloperskiego. Oferuje kompleksową pomoc w poszukiwaniu mieszkania bez opłat ze strony klienta. Zespół konsultantów i zaawansowane algorytmy pomagają znaleźć mieszkanie najlepiej spełniające oczekiwania szukających. Platforma wyróżnia się technologią 3D, która pozwala każdemu użytkownikowi zobaczyć mieszkanie zanim zostanie ono wybudowane. obido zasięgiem obejmuje rynki krakowski, trójmiejski, warszawski i wrocławski, a na najbliższe kwartały planuje ekspansję w Łodzi, Poznaniu oraz Aglomeracji Górnośląskiej. Dla pozostałych deweloperów dostępne jest obido CC, czyli odchudzona wersja platformy. Bez obsługi telefonicznej, ale ze wszystkimi rozwiązaniami technologicznymi.
W 2019 r. obido znalazło się w zestawieniu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” gromadzącym najszybciej rozwijające się innowacyjne firmy z szeroko pojętej branży technologicznej. Firma jest członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich i Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań. Każde mieszkanie znalezione na obido.pl bierze udział w konkursie na antenie RMF FM, w którym do wygrania jest zwrot pieniędzy za jego zakup (maksymalnie 300 tys. zł).